Medicatieveiligheid bij de tandarts

Wist u dat?

Ziekten en medicijngebruik de kwaliteit van uw gebit beïnvloeden. Sommige medicijnen niet samen mogen worden voorgeschreven. Enkele behandelingen niet zijn toegestaan, in combinatie met bepaalde aandoeningen of medicijn gebruik.

Enkele voorbeelden:

Stel, u gebruikt een bloedverdunner, zoals Acenocoumarol of Pradaxa, de tandarts kan dan niet zomaar een behandeling starten, omdat je dan heftiger kan bloeden. Maar ook iets algemeens als het gebruik van anticonceptiepillen kan effect hebben op uw mondgezondheid.

Of u heeft diabetes type 1 of type 2. U kunt dan last hebben van een droge mond, wat het risico vergroot op gaatjes, bovendien kunt u eerder ontstekingen of schimmelinfecties krijgen in uw mond.

Of u bent allergisch voor de verdoving die uw tandarts wil gebruiken, als hij/zij dit weet, kan er een andere verdoving toegediend worden.

Informeren van uw tandarts

Daarom vraagt uw tandarts u, om hem/haar te informeren over uw gezondheid en uw medicijngebruik zodat hij/zij, bij de behandeling, hiermee rekening kan houden en u de beste zorg kan aanbieden. Wanneer u dit voor de controle of behandeling doet, bent u straks beter geholpen.

Een week voor uw controle of behandeling ontvangt u via de mail een gezondheidsvragenlijst welke u online kunt invullen en versturen. Wij ontvangen deze direct terug in ons systeem en dus in uw dossier. In de mail zit een link: “account activeren”, volg de verdere instructies op. Let op: de link is slechts 14 dagen geldig.

U kunt uw gegevens ten alle tijden aanpassen in uw account zodat uw medische gegevens up to date blijven.

Is het veilig?

Mijnmedicijn.nl is het platform dat uw medische informatie bewaard en waar u die informatie zelf kan beheren. Alleen uw tandarts en u zelf hebben toegang tot deze informatie. De beveiliging van het mijnmedicijn-platform voldoet aan alle eisen die gesteld worden voor het beveiligen van privacygevoelige informatie.

Een account op mijnmedicijn.nl biedt de volgende mogelijkheden:

• Medicijngebruik bijhouden
    Hier kan je een overzicht aanmaken en bijhouden van de medicijnen die je gebruikt, niet alleen de medicijnen die je op recept gebruikt, maar ook de vrij verkrijgbare medicijnen. Deze gegevens zijn direct beschikbaar voor je tandarts.
  • Gezondheidsvragenlijst, allergieën en eventuele aandoeningen invullen
    Hier kun je een gezondheidsvragenlijst, ook wel anamnese genoemd, invullen en bijwerken. Daarnaast kun je aangeven waar je allergisch voor bent of aan welke aandoening je leidt. Ook deze gegevens zijn direct beschikbaar voor je tandarts.

Alvast bedankt voor de medewerking namens EDM Tandartsen

(bron: mijnmedicijn.nl)